Az ÁNTSz felügyeletet gyakorol az ország közegészségügyi-járványügyi viszonyai felett, melynek keretében széleskörű ellenőrzési-intézkedési jogköre van. A hatósági ellenőrzés tárgya a jogszabályban vagy a jogerős, illetve az ettől függetlenül azonnal végrehajtható hatósági döntésben megállapított előírások betartásának a vizsgálata.
Az ÁNTSz felügyeleti jogának gyakorlása során minden munkahelyen, telephelyen,
és bármely emberi tartózkodásra szolgáló helyen, továbbá minden épületnél, építménynél,
létesítménynél jogosult ellenőrizni.
Intézkedési jogosítványai közül kiemelendő az a joga, hogy bármely létesítmény,
intézmény stb. működését, tevékenységét korlátozhatja, felfüggesztheti, anyagok,
termékek használatát, forgalmazását korlátozhatja, betilthatja, megsemmisítését
elrendelheti. Súlyos veszély, rendkívüli események esetén igénybe veheti a rendőrség,
tűzoltóság, polgári védelem közreműködését.
Fenti általános jellegű felügyeleti-ellenőrzési jogosítványon kívül különböző anyagi jogszabályok biztosítanak felügyeleti, ellenőrzési jogot a Szolgálat részére. Ezen ellenőrzések során a Szolgálat együttműködik mindazon társhatóságokkal, amelyeknek az adott terület ellenőrzésében feladatuk van.
A hatósági ellenőrzésre általában hivatalból kerül sor, de az sem kizárt, hogy az ügyfél vagy éppen az ellenérdekű fél kérelmére kerüljön sor az ellenőrzésre. A hatósági ellenőrzés keretében a hatóság:
Az ellenőrzésről az ügyfelet előzetesen értesíteni kell, kivéve, ha ez veszélyeztetné
annak eredményességét. Ez utóbbi esetben a helyszínen, szóban kell tájékoztatni
az ügyfelet az ellenőrzés megkezdéséről. A helyszíni ellenőrzést főszabályként
az alábbi időpontban lehet lefolytatni:
Az ellenőrzést úgy kell lefolytatni, hogy az az ügyfél munkáját, rendeltetésszerű
tevékenységét lehetőleg ne akadályozza.
Az ellenőrzést végző személyt az alábbi jogosultságok illetik meg:
Az ellenőrzést végző személy kötelezettségei:
Az ellenőrzött személy, szerv jogai:
Az ellenőrzött személy kötelezettségei:
Jegyzőkönyv
Az ellenőrzésről minden esetben jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvvel egyenértékű dokumentum az eljárási cselekményről
készített hangfelvétel, képfelvétel (fénykép), valamint video- vagy filmfelvétel.
A jegyzőkönyvnek a következő adatokat kell tartalmaznia:
A jegyzőkönyv egy példányát az ügyfél részére a helyszínen át kell adni vagy
azt az ellenőrzés befejezésétől számított öt napon belül részére meg kell küldeni.
Ellenőrzés akadályozása
A hatósági ellenőrzés akadályozásáért eljárásjogi bírság szabható ki, melynek legkisebb összege esetenként ötezer forint, legmagasabb összege pedig természetes személy esetén ötszázezer forint, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén pedig egymillió forint.
Az ellenőrzés akadályozása ugyanakkor az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII.28.) Korm. rendelet 31. §. (1) bekezdés c) pontjában meghatározott szabálysértés, melynek elkövetője 50.000,- Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható. Amennyiben a hatósági ellenőrzés akadályozása erőszakkal vagy fenyegetéssel történik, nem szabálysértés, hanem a Btk. 229. §-ában meghatározott hivatalos személy elleni erőszak bűntette valósul meg. A Btk. 229. § (1) bekezdése szerint a bűntettet az követi el, aki a hivatalos személyt jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel akadályozza, intézkedésre kényszeríti vagy eljárása alatt, illetőleg emiatt bántalmazza. Ugyancsak e bekezdés rendelkezései szerint büntetendő a Btk 231. § szerint azon elkövető, aki az előbb meghatározott cselekményt hivatalos vagy közfeladatot ellátó személy támogatására vagy védelmére kelt személy ellen követi el.
A hatósági ellenőrzés következményei
Amennyiben a hatósági ellenőrzés során a hatóság nem fedett fel jogsértést, az ügynek nem lesz folytatása. Amennyiben azonban ellenőrzés során jogsértést állapít meg, akkor köteles a szükséges intézkedéseket megtenni annak érdekében, hogy egyrészről a jogellenes állapot megszűnjön, másrészről pedig szankció alkalmazása révén az egyéni és a speciális prevenció megvalósulhasson (vagyis mind a jogsértőt, mind másokat visszatartson a jövőbeni jogsértő magatartás tanúsításától).
A jogerős, illetve az ettől függetlenül azonnal végrehajtható határozatban foglaltak végre nem hajtása végrehajtási eljárást von maga után.
A jogszabályokban foglaltak be nem tartása esetén az ügynek az alábbi folytatásai lehetségesek:
Kisebb szabálytalanságok esetén, továbbá ha jogszabály nem írja elő a közigazgatási
szerv számára az eljárás megindításának a kötelezettségét, sem pedig a más szervnél
történő eljárás-kezdeményezési kötelezettséget, a hatóság az ügyfelet figyelmezteti:
Súlyosabb szabálytalanságok, továbbá akkor, ha a figyelmeztetést már alkalmazták,
de az nem járt az elvárt eredménnyel, a hatóság megindítja hivatalból az eljárást.
A jogsértő helyzet megszüntetésére alkalmas hatáskör hiányában az ellenőrzést lefolytató közigazgatási hatóságnak az alábbi kezdeményezési jogosítványai, illetve kötelezettségei vannak: